Így néz ki Erdősy Eugénia sírja...

2018. április 4., szerda

Mint róla szóló kis könyvemben is megírtam, Erdősy Eugéniáról, a Nagykanizsáról elszármazott, a maga korában rendkívül sikeres, de azóta elfelejtett énekesnőről úgy szereztem tudomást, hogy egyszer nagyon régen, még mint ifjú könyvtáros, és ifjú kanizsai lakos megláttam sírját a temetőben. Személye és sorsa azóta izgatott, és több évtizedes, hol lassú, hol igencsak intenzív anyaggyűjtés után eljutottam odáig, hogy kis könyvet írtam az életéről.




Ez a könyv ma már egyszerűen, ingyenesen az interneten is hozzáférhető; remélem, sikerült vele kicsit felhívnom a kanizsai lokálpatrióták figyelmét "a szép Jenny" személyére.

Sírját azóta is gyakran látom, így a sírkő állapotát több évtizede figyelemmel kísérem.

Régen ilyen volt:

Eugénia édesanyjának neve a sírkövön

Eugénia neve a sírkövön

Később elkezdte benőni a borostyán...


... amely aztán egy idő után teljesen befonta (később már az a pici "ablak" is benőtt):


Emlékszem, egyszer el is mentem előtte, nem ismertem rá, úgy kellett visszamennem és keresgélni, hogy hova lett Eugénia sírja.

Tavaly nyáron aztán nagy kár érte: egy vihar, amire bizonyára sokan emlékeznek, mert a környéken máshol is okozott károkat, ledöntötte a sírkő felső részét. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy hátra, a puha földre esett és nem előre, a kőre, mert akkor biztosan széttört volna.

Eugénia sírja most így néz ki, a fényképeket tegnap készítettem:



Szerencsére kaptam egy ígéretet, hogy a város erre az évre rendelkezésre álló temető-felújítási keretéből ezt a sírt bizonyosan fel fogják újítani. Nemcsak azért kellene ezt megtenni, mert Eugénia olyan híres egyénisége városunknak, akivel méltán és még többet is lehetne büszkélkedni, mint eddig, hanem azért is, mert a sír nagyon frekventált helyen van; körülötte szintén régi és jelentős személyek nyughelyei találhatók, amelyek közül az elmúlt néhány évben gyönyörűen rendbe hoztak néhányat, mint például a közvetlen szomszéd Wlassics-család nagyon hasonló jellegű síremlékét.
Ilyen szép lett:


Remélem, hamarosan Erdősy Eugénia sírja is ilyen állapotban lesz!

Itt köszönöm meg Knausz Lívia, és rajta keresztül a Nagykanizsai Szakképzési Centrum eddigi fáradozásait: egy Eugéniáról szóló előadásom után, amelyet ők szerveztek, nagy aktivitással kezdtek mozgolódni ebben az ügyben. Remélem, nem hiába!

0 megjegyzés: