A Városi Színház 1927-es
megnyitásával Nagykanizsa egy újabb hangverseny-helyszínhez is jutott,
bár a koncertek nagy részét továbbra is a Polgári Egylet nagytermében
(Sugár út 3.), illetve a Kaszinóban (Ady utca 7.) tartották. A
fontosnak, reprezentatívnak számító eseményeket azonban itt rendezték
meg.
Forrás: Közti.hu |
A színházterem többször is volt tanúja az Irodalmi
és Művészeti Kör keretében működő énekkar és szimfonikus zenekar
fellépéseinek. A zenekart 1921-től 1936-ig (közben kis megszakítással), a kórust 1924-től három
évtizeddel későbbi megszűnéséig a polgári iskola tanára, majd
igazgatója, Ketting Ferenc vezette.
Az itt látható két csoportkép még 1925-ben készült. Ketting Ferenc mindkettőn az első sor közepén ül.
Ketting már a színház megnyitása előtt olyan hangversenyekkel lépett Kanizsa közönsége elé, mint 1925-ben a teljesen helyi erőkkel megvalósított Teremtés című Haydn-oratórium keresztmetszete (ebből az alkalomból készült a két fenti fénykép). Az 1930-as évek második felére kórusát az ország egyik legjobb vegyeskarává tette, amely országos versenygyőzelmek után 1940-ben a Király-díjat is elnyerte. Ketting volt Kanizsán az új magyar zene első propagátora. 1938 májusában a színházteremben ő rendezett először kizárólag Kodály Zoltán műveiből álló hangversenyt, ahol olyan remekművek hangzottak fel vezényletével, mint a Jézus és a kufárok és a Liszt Ferenchez (két évvel később ezek interpretációja hozta el a kórus számára a Király-díjat), a Mátrai képek vagy a Székely keserves.
Az itt látható két csoportkép még 1925-ben készült. Ketting Ferenc mindkettőn az első sor közepén ül.
A vegyeskar a Színházi Élet 1925. 2. számában |
A zenekar a Színházi Élet 1925. 52. számában |
Ketting már a színház megnyitása előtt olyan hangversenyekkel lépett Kanizsa közönsége elé, mint 1925-ben a teljesen helyi erőkkel megvalósított Teremtés című Haydn-oratórium keresztmetszete (ebből az alkalomból készült a két fenti fénykép). Az 1930-as évek második felére kórusát az ország egyik legjobb vegyeskarává tette, amely országos versenygyőzelmek után 1940-ben a Király-díjat is elnyerte. Ketting volt Kanizsán az új magyar zene első propagátora. 1938 májusában a színházteremben ő rendezett először kizárólag Kodály Zoltán műveiből álló hangversenyt, ahol olyan remekművek hangzottak fel vezényletével, mint a Jézus és a kufárok és a Liszt Ferenchez (két évvel később ezek interpretációja hozta el a kórus számára a Király-díjat), a Mátrai képek vagy a Székely keserves.
Ketting Ferenc személyéhez kapcsolhatóan
a város zenei életének nagyon fontos eseményei zajlottak a színházban
1937 és 1942 között: az Éneklő Ifjúság hangversenyei. Ketting volt e
zenei mozgalom dél-zalai meghonosítója. Az első, 1937. június 7-én
megtartott hangverseny előtt a tanár-karnagy terjedelmes cikket írt a
Zalai Közlönybe Mi is az az Éneklő Ifjúság? címmel, amelyben Kodály
elveinek pontos és közérthető ismertetését és értékelését adta. Az első
koncerten részt vett valamennyi kanizsai iskolai énekkar, valamint hat
környékbeli falusi elemi iskola kórusa. A színházteremben tartott
hangverseny után nyolcszáz gyermek az épület lépcsőin állva, Ketting
Ferenc dirigálásával összkarként két kánont énekelt.
A
város, pontosabban az Irodalmi és Művészeti Kör szimfonikus zenekara is
Ketting karnagysága alatt élte legjobb korszakát, s legtöbb koncertjüket a
színház-mozi színpadán tartották.
Az együttes teljes története
egy hosszú, hullámhegyekkel-hullámvölgyekkel teli folyamat, működési
szünetekkel és többszöri újraindulással. Két világháború közötti
időszakát erősen meghatározta az 1926-ban megalapított zeneiskola és
tanárainak léte Vannay igazgatóval az élen, s az iskola által lassan
kinevelt utánpótlás, valamint Kanizsa meghatározó két zenei egyénisége,
Ketting Ferenc és Vannay János együttműködésének problémái. E problémák
alaphangját Vannay adta meg, amikor 1927-ben egy országos zenei
szaklapba írt cikkében megkülönböztetés nélkül műkedvelőnek minősítette
Kanizsának a zeneiskola megalapítása és a színház felépítése előtti
zenei életét. Hamarosan át is vette a zenekart, ám bármennyire is kiváló
karnagy volt, elrontott kapcsolatát nem tudta helyreállítani az Irodalmi
Körrel, így néhány évig újra Ketting lett a karnagy - aztán pár év
múlva megint Vannay... Krátky polgármester próbált köztük közvetíteni, előfordult, hogy sikerrel, mert volt néhány közös produkciójuk, de a meghatározó
érzés sajnos az ellentét maradt...
1945-ben az Igazoló Bizottság Vannayt megfosztotta igazgatói posztjától. Utóda a zeneiskola és a szimfonikus zenekar élén Ivánkovits Ferenc hegedűtanár lett. Az ő vezetésével is több szépen sikerült koncertet hallhatott a színházban a közönség.
1945-ben az Igazoló Bizottság Vannayt megfosztotta igazgatói posztjától. Utóda a zeneiskola és a szimfonikus zenekar élén Ivánkovits Ferenc hegedűtanár lett. Az ő vezetésével is több szépen sikerült koncertet hallhatott a színházban a közönség.
Helyi
együttesek és művészek mellett nagynevű magyar és külföldi zeneművészek
is felléptek a színházteremben. Egy nagy botrány is kitört, a világhírű
cseh hegedűművész, VASA PRIHODA 1933. október 25-i koncertjén.
Ez az eset megérdemel majd egy részletesebb posztot, így most csak összefoglalom a történteket:
Ez az eset megérdemel majd egy részletesebb posztot, így most csak összefoglalom a történteket:
Prihoda magyarországi
hangversenykörútját megelőzően a mélypontra süllyedtek a magyar-cseh
kapcsolatok: Prágában betiltották a magyar nyelvű napilapot s számos más
magyarellenes intézkedést is hoztak. A Trianon miatti amúgy is
elkeseredett hangulatban a cseh művész Szegeden és Sopronban
meghirdetett fellépéseit lemondták. Kanizsán egy új, tapasztalatlan
vállalkozó rendezte azt a bérleti sorozatot, melynek Prihoda koncertje
volt az első része, aki nem követte ezen városok példáját. A művészt
hatalmas füttykoncert fogadta, amikor színpadra lépett. Többszöri
kísérletezés után, Krátky polgármester személyes közbeavatkozása révén
végül eljátszhatta műsorát, de a mozikertben folytatódott a tüntetés. A
művészt - testi épségét féltve - rendőri kísérettel vitték ki a vasútállomásra és tették fel az
éjféli gyorsra, pedig eredetileg Kanizsán akart megszállni. A botrány
miatt a polgármester a városházi alkalmazottaknak megtiltotta, hogy e
bérlet további hangversenyeit látogassák...
Még egy plakát a színház hangverseny-életéből: 1929. február 4-én adott dalestet a Kanizsáról elszármazott, magánének tanárként és koncerténekesként egyaránt ismert Jakoby Antal:
Legközelebb néhány reprezentatív rendezvényről fogok mesélni, amelyek szintén a Medgyaszay Ház színháztermében zajlottak le.
Még egy plakát a színház hangverseny-életéből: 1929. február 4-én adott dalestet a Kanizsáról elszármazott, magánének tanárként és koncerténekesként egyaránt ismert Jakoby Antal:
Legközelebb néhány reprezentatív rendezvényről fogok mesélni, amelyek szintén a Medgyaszay Ház színháztermében zajlottak le.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése