Egy kis visszatekintés: a sorozat eddig ezekkel a témákkal foglalkozott:
Ott hagytuk abba, hogy a fényes megnyitó ünnepségek után az épület színház- és
mozielőadások, hangversenyek és különböző reprezentatív
rendezvények otthona lett.
Ma foglalkozzunk a színházi előadásokkal:
1927.
március 17-én, amikor az új épületben elindult az első színházi szezon,
már kialakult és megerősödött Nagykanizsa kapcsolata a pécsi
színházzal. Ebben az időben a kitűnő Fodor Oszkár volt a színház
igazgatója, aki 1927-től 1938-ig vezette a társulatot. Bár a Magyar
színházművészeti lexikon szerint
működése idején főleg a prózai
részleget erősítette, s a kedvelt operetteket a legolcsóbb megoldásokban
hozta színre, a kanizsai közönség nem ezt tapasztalta. A társulat
minden év május közepén leköltözött Kanizsára, s egy hat-nyolc hétig
tartó szezont tartott. Ekkor szinte naponta volt előadás, közte sok
operett is, a sajtóvisszhangok szerint általában méltó külsőségekkel. Már
csak azért is, mert Harczos Irén, a szubrett-primadonna ekkoriban a színigazgató
barátnője volt, s 1933-ban éppen Kanizsán házasodtak össze :) A jóhangú bonviván Galetta Ferenc volt, 1931-ben pedig Viola Margit primadonna szerepkörben került a pécsi társulathoz.
Galetta Ferenc |
Viola Margit |
Érdemes kicsit részletesebben beleolvasni A mosoly országa
egy kanizsai előadásának kritikájába (megjelent a Zalai Közlöny 1932.
június 1-jei számában):
Az előadás művészi nívója már-már az operai határokat döngette, amiben egyaránt részes volt Lehár komoly muzsikája és színészeink lelkes, minden művészi kvalitást a darab szolgálatába állított játéka.Viola Margit és Galetta Ferenc minden együttes fellépése már egymaga különleges élményt jelent a közönség számára. Ezt a művészi élvezetet a végsőkig fokozta az az előkelő környezet, amelyben A mosoly országa adott újabb alkalmat a két kiváló énekes-művész találkozására. Értékes hanganyagukkal könnyedén szárnyalták át a partitúra legmagasabb, legveszélyesebb regisztereit is. Csodálatos, súlyos, maradandó emlékű, a közönség állandó tomboló lelkesedésétől kísért játékot produkáltak.Harczos Irén és Nagy Gábor szimpatikus, disztingvált játékkal és kellemes hanggal támasztották alá a premier-siker forró hangulatát. [...] Különös elismeréssel kell szólanunk arról a bőkezű áldozatkészségről, amellyel a Fodor-társulat káprázatos köntöst adott erre az operettre. Végül tűzzük az elismerés nagykeresztjét vitéz Jakabffy főrendező mellére, aki hadvezére, irányítója, tűzmestere, láthatatlan szálláscsinálója volt a Nagykanizsára győztesen bevonult Lehár operettnek.
1933-ban hősnő és szende szerepkörben szerződött Pécsre a pályájának elején járó Mezei Mária. ITT és ITT
már megírtam Nagykanizsához és konkrétan a Sugár úti színházunkhoz
fűződő kapcsolatait, bennük korabeli kritikákból, sőt az ő leveleiből is
idéztem.
Király Ernő |
1928-ban, majd 1929-ben a pályája teljében levő Fedák Sárit csodálhatta a közönség:
Ahogy táncol, mint az ég és föld között lebegő délibáb: olyan könnyű, olyan megragadó. Hússzor több graciözitás van benne, mint negyven balerinában. [...] Ha énekel, mint: mint a magyar puszták elhaló tilinkószava. (Zalai Közlöny 1929. 06. 29.)
Ilyen költői szavakra
ragadtatta magát az újságíró, amikor Fedák a Borcsa Amerikában című,
mára elfeledett operett címszerepében lépett fel. 1929-es vendégjátéka a
Pista néni című operettben szintén a kanizsai színházépület egyik
legforróbb sikere volt:
Tomboló, vasfüggönyös, extázisos, boldog nekifeledkezéses, igazi nagy siker, aminek a közepén Zsazsa ragyogott felülmúlhatatlanul és utolérhetetlenül. (Zalai Közlöny 1929. 07. 29.)
A művésznő kanizsai vendégjátékát
felhasználta egy nosztalgikus látogatásra: elment Tótszerdahelyre, ahol
korábban kastélya és birtoka volt, s ahova annak idején élete és
karrierje válságos pillanataiban menekült.
A pécsi
színház néhány alkalommal operajátszással is próbálkozott Kanizsán. Ez a
"próbálkozás" inkább a közönséget vizsgáztatta, hiszen a társulat
klasszikus operett-előadásai zeneileg már szinte operai igényűek voltak,
így az operákkal is jó színvonalon birkóztak meg. 1927-ben a Hoffmann
meséi előadásán a városlakók jól szerepeltek, mert teljesen megtöltötték
a nézőteret. Bár ebben
szerepe volt annak is, hogy Olympia szerepét a
kanizsai származású, első zenei lépéseit szülővárosában megtévő Domány
Sári énekelte, akinek szépen sikerült Baba-áriáját megismételtette a
közönség. Hoffmann szerepében vendégművész, a kanizsai színpadon már jól
ismert Halmos János nyújtott énekben és játékban egyaránt kitűnőt.
Halmos egyébként a következő évtől az Operaház társulatában folytatta
pályáját, s lett később annak örökös tagja.
Domány Sári 1930 |
1940 után a
háborús évek, illetve a pécsi színház élén Fodor Oszkár igazgatása után
bekövetkező sűrű vezetőcserék a színház területén is éreztették
hatásukat, egy-két évre Kanizsa előadások nélkül maradt.
A
pécsi színházon kívül játszott operát Kanizsán az Országos Opera
Stagione. Színházunk megnyitása után nem sokkal, 1927 novemberében a
Trubadurt, a Pillangókisasszonyt és a Denevért láthatta-hallhatta tőlük a
közönség egy Neuwelt Klári nevezetű női karmester (!) vezényletével.
1945 után aztán a hasonló szervezésű Gördülő Opera előadásaiban
gyönyörködhettek a kanizsai operakedvelők.
1945 után
még egy évtizedre visszatértek a pécsi színészek. A prózai darabok
mellett ekkoriban is voltak sikeres operettelőadások. Ennek a
generációnak Takács Margit volt a primadonnája, s 1949-52 között
Szendrő József az igazgatója.
Takács Margit (pnsz.hu) |
A pécsi színházat állandó vendégként
1955-től a kaposvári követte, s ezekkel az időkkel új fejezet kezdődött
Nagykanizsa színháztörténetében. A kaposváriak primadonnáját, Pálffy Alizt még e sorok írója is látta a Medgyaszay Ház színpadán az 1970-es évek közepén, például mint Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének főszereplőjét...
Aztán 1976-ra felépült a Hevesi Sándor Művelődési Központ, ahol jóval komfortosabb körülmények között lehetett színházat játszani és nézni egyaránt.
Legközelebb a Medgyaszay Ház mozis múltját tekintjük át.
Legközelebb a Medgyaszay Ház mozis múltját tekintjük át.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése