Folytatom az Erzsébet tér 9. számú, minden kanizsai által ismert épület kultúrtörténetének áttekintését.
Az előző részeket itt olvashatjuk vissza:
1. rész
2. rész
Az előző részeket itt olvashatjuk vissza:
1. rész
2. rész
A fenti régi képeslapon a Zöldfától balra az 1906-ban épült dohányraktár lovagvár-szerű, a 2. világháború legvégén leégett épülete látható.
A Zöldfa szálló emeleti nagyterme volt a helyszíne a Kanizsára vetődő színtársulatok előadásainak is. Amikor pedig az időjárás megengedte, a szálloda kertjében játszottak.
A reformkortól az 1880-as évek elejéig német és magyar társulatok egyaránt felléptek itt, bár a korabeli leírások szerint a kicsi színpad meglehetősen próbára tette a játszókat. A német társulatok általában jobb anyagi helyzetben voltak, gazdagabb kiállítású előadásokat tudtak produkálni, köztük operetteket, sőt, előfordult, hogy operát is. 1871-ben például Joseph Ludwig német társulata előadta Bellini Normáját, a Trubadúrt és az Ernanit. Bár e két utóbbi előadás esetében a Zala-Somogyi Közlöny híradásából nem derül ki egyértelműen, valószínűleg Verdi operáiról van szó, mivel mindkét címet olasz változatban említi.
Zala-Somogyi Közlöny 1871. 04. 15. |
A magyar nyelvű színjátszás lassabban hódított tért. 1846
július elején minden bizonnyal a Zöldfában került sor Havi Mihály és Szabó
József társulatának vendégszereplésére. Mindketten
énekesként működtek, majd 1846-ban dal- és tánctársaságot szerveztek, mellyel
rögtön külföldre indultak. Céljuk az volt, hogy
műsorukban oly jelenetek fognak
a magyar életből föltüntetni, dallamok, tánczok s prózai előadások kíséretében,
mellyekből a külföld a magyar zene és dallam természete, nemzeti sajátságaink,
szokásaink, öltözködésünk, szóval kül s beléletünk felöl, a legtisztább s
legelferdítésnélkülibb fogalmakat szerezhet magának. (Pesti Divatlap 1847.
júl. 29.)
Repertoárjukon részletek szerepeltek többek között Erkel Ferenc akkor
újdonságnak számító Hunyadi László, valamint Thern Károly: Tihany
ostroma című operáiból. Játszották Szigligeti Ede: Csikós című népszínművét is.
Kanizsán, amely Ausztria és Itália előtti utolsó magyarországi megállóhelyük
volt, valószínűleg külföldre szánt műsorukkal, vagy annak részleteivel léptek
fel. Amint egy korabeli újságban olvasható, az itteni előadások után
a magyar
vándor karaván mégegyszer és utójára gyékényes szekerekbe bújt, és Julius 6-án
bátortalan, kétkedő szívvel léptük át hazánk határát […] A határnál megállítánk
kocsinkat, s Kölcsei hymnusával vettünk búcsút a ránk mosolygó hazai
vidékektől… (Pesti Divatlap 1847. júl. 29.)
1852-ben rövid szezont tartott a
Zöldfában Latabár Endre társulata.
Latabár Endre (1811-1873) szobra Miskolcon |
A Latabár-dinasztia alapítója színigazgató, operaénekes és színházi karnagy is volt. Kanizsára még a győri színészek élén érkezett, itteni szereplése után hamarosan a miskolci színház igazgatója lett. Déryné Széppataki Róza nevezetes visszaemlékezéseiben olyan színházi embernek festi, aki sokat tett a magyar operajátszás fejlődése érdekében. Kanizsán zenés népszínműveket játszottak, köztük a Házassági három parancs címűt. E mára már elfeledett színdarab dalaiból Latabár néhánynak a szövegét közölte előadásainak népszerűsítésére Kanizsán kiadott, Játékszíni emlény című kis könyvecskéjében. Benne a kanizsai közönségtől versben búcsúzott. Kedves gesztus volt, bár valószínűleg minden szereplési helyen megcsinálta ugyanezt, csak a város nevét kellett aktualizálnia.
A korabeli színházi élet másik jeles egyénisége, Szuper Károly egy
hónapon át vendégszerepelt társulatával a Zöldfában. Két-három naponta
tartottak előadásokat, amelyek a helyi Markbreiter nyomdában készíttetett,
nagyrészt fennmaradt színlapok segítségével rekonstruálhatók. A Nagykanizsa
színházi életét feldolgozó Dobó László szerint műsoruk kiemelkedő értéke, hogy
a kor divatos francia szalonvígjátékai mellett sok eredeti magyar művet
játszottak, például Szigligeti Ede énekes-zenés népszínműveit. 1862-ben Szuper
és társulata újra ellátogatott Kanizsára, s nekik köszönhető, hogy az akkori
színházkedvelők a Zöldfa színpadán négy előadáson is láthatták-hallhatták a
magyar színművészet egyik legnagyobb egyéniségét, Egressy Gábort.
Szuper Károly (1821-1892) |
1864
farsangjának végén érkezett Kanizsára a Balogh Alajos-féle színtársulat. Ők
mutatták be március 9-én a kanizsai közönségnek az első operettet, Offenbach: Varázshegedű
című művét. A Zala-Somogyi Közlöny így értékelte a produkciót március 20-i
számában:
Az előadás várakozáson fölüli volt, Szigetköziné éneke s játéka
kitűnő, Komáromi ügyesen játszott s jól énekelt. Makfai Nina jó, ámbár hangja
gyenge. Ki kell emelnünk Dankó Gábor szorgalmas s ügyes zenekarát — mely az
operettet 36 óra alatt betanulva, az énekkel összevágólag játszotta.
E néhány
sorból azt olvashatjuk ki, hogy a Zöldfa akkori helyi zenekara, Dankó Gábor prímással
az élén látta el az előadás kíséretét. Ez valószínűleg nem egyedi eset volt. Néhány
nap múlva a társulat Marcsa, az ezred leánya címmel minden bizonnyal Donizetti
vígoperáját adta elő, magyarosított szerepnevekkel. A korabeli tudósító ebben
az előadásban is kiemelte a címszereplő Szigetköziné – akit a magyar
színháztörténet Hetényi Antónia néven tart számon – vidor játékát és szép
énekét.
Az 1870-es években még több színtársulat lépett fel a Zöldfában,
többnyire a kora tavaszi, illetve őszi időszakban, s legtöbbjük műsorán
közönségcsalogató operettek, népszínművek szerepeltek; klasszikusok és nemzeti
drámák előadásain jóval kisebb volt a látogatottság. 1869-ben Károlyi Lajos
színigazgató már bérleteket is kibocsátott.
A Zöldfa utolsó sikeres színi szezonjai 1871-ben, illetve 1873-ban Bokody Antal nevéhez fűződtek. A korabeli sajtóban a következő pillanatkép és értékelés volt olvasható (idézi Dobó László, forrás megjelölése nélkül):
A Zöldfa utolsó sikeres színi szezonjai 1871-ben, illetve 1873-ban Bokody Antal nevéhez fűződtek. A korabeli sajtóban a következő pillanatkép és értékelés volt olvasható (idézi Dobó László, forrás megjelölése nélkül):
Lehangolt közönnyel haladtunk a színház felé, de a Zöldfa
vendéglő körül szokatlan járás-kelést, csoportosulásokat láttunk. Aztán
benyitottunk a színházba […] zsúfolt nézőteret találtunk. És ez nem csak egy
est tapasztalata. Zsúfolt házak előtt játszik Bokody úr magyar színtársulata,
mióta Kanizsán van. Pedig az utcák komorak és sötétek, rossz a kövezés és nagy
a sár… Ezen kellemes tapasztalás után elmondhatjuk, hogy Kanizsa város
polgársága a magyar eszmékért lelkesül. A város polgárainak többsége magyar
szellemben él és gondolkodik.
Helyi műkedvelő színielőadások is zajlottak a Zöldfában. Ezen a színlapon ott látjuk Biba Ferenc nevét. A fiatal jogász Erdősy Eugénia bátyja volt; az 1872-es előadás után már nem sokáig élt, egy év múlva tüdőbajban elhunyt.
Az 1870-es évek után, amikor az épület megszűnt szálloda lenni, a színházi előadások az akkoriban megnyílt Arany Szarvasban folytatódtak.
Helyi műkedvelő színielőadások is zajlottak a Zöldfában. Ezen a színlapon ott látjuk Biba Ferenc nevét. A fiatal jogász Erdősy Eugénia bátyja volt; az 1872-es előadás után már nem sokáig élt, egy év múlva tüdőbajban elhunyt.
Az 1870-es évek után, amikor az épület megszűnt szálloda lenni, a színházi előadások az akkoriban megnyílt Arany Szarvasban folytatódtak.
Legközelebb a Zöldfában tartott hangversenyekről számolok be.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése